سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هروقت دیدی تنها شدی بدون خدا همه رو بیرون کرده تا خودت باشی و خودش ...
درباره ما

لینک های ویژه
پیوندهای روزانه
دیگر امکانات
مطالب اخیر وبگاه
نویسنده rezahosni در شنبه 92/12/17 | نظر

 


دوستی یکی از فصل های مهم زندگی هر کس به شمار می رود اما مثل همیشه نگران دوستی های فرزندمان هستیم....

خواهر و برادر

دوستی های کودکانه و نحوه برقراری ارتباط کودکان با هم سالان خود، یکی از مشغله های اصلی والدین است. در موارد بسیاری والدین از این موضوع نگران هستند که فرزندشان با چه کسی دوست است و چنانچه از رابطه ای خشنود نباشند، سعی می کنند تا مانع آن شوند. البته این نگرانی تا حد زیادی به جا و منطقی است. چرا که دوستان می توانند تاثیرات زیادی را بر رفتار و سرنوشت افراد بر جای گذارند. اما برخورداری فرزندان از روابط دوستی مناسب می تواند سهم مهمی در سلامت روانی کودکان داشته باشد.

تحقیقات و مطالعات بسیاری نشان داده اند که داشتن دوست و تعلق داشتن به گروه همسالان، در ارتقای سلامت روانی افراد موثر است و موجب می شود تا فرد این توانایی را پیدا کند تا از موقعیت های دشوار زندگی، راحت تر عبور کند و در نهایت زندگی موفق تری داشته باشد.

آنچه مشخص است اینکه هر کسی به داشتن دوست نیاز دارد چرا که ممکن است در زندگی شرایطی به وجود بیاید که خانواده نتواند به حمایت فرد بپردازد و در این شرایط، حمایت دوستان می تواند عامل مهمی برای فرد باشد. پس این عمل درست نیست که برخی از والدین مانع از دوستی های فرزند خود می شوند وبا این اقدام، فرصت های زیادی را از فرزند خود دریغ میکنند. هرچند نباید این مساله را هم از نظر دور داشت که فرایند دوست یابی هم، فرایند کم دردسری نیست.

بسیاری از کودکان در روند دوستی های خود با مشکلات بسیاری روبرو می شوند و یا در برقراری ارتباط مشکل پیدا میکنند و این باعث ایجاد حس ناامیدی و نوعی یاس در آنها می شود.

 

احتمالا شنیدن این جمله از زبان بچه ها که "هیشکی منو دوست نداره و با من دوست نمیشه" برای والدین ناراحت کننده و غم انگیز است. ادامه مطلب...


نویسنده rezahosni در دوشنبه 92/12/12 | نظر
نویسنده rezahosni در سه شنبه 92/11/29 | نظر

شما می‌توانید با روش‌های پیشنهادی در این مقاله عواطف و احساسات فرزند دلبندتان را تحریک کنید و نهال سخاوت، انساندوستی، احسان و نیکوکاری را در وجودشان پرورش بدهید.

کودک با سخاوت

یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین دوران زندگی هر فرد دوران کودکی اوست و شخصیت آینده‌اش در همین دوران پایه‌گذاری می‌شود و ممکن است بر اثر کوچک‌ترین سهل‌انگاری در امر تعلیم و تربیت کودک، به شاکله شخصیت او آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد شود. بویژه دوران خردسالی کودک که بسیار حساس، مهم و باارزش است.

در همین دوران است که شخصیت اجتماعی و اخلاقی کودک شکل می‌گیرد و او در این دوران بسیار مهم بتدریج با صفات نیک و بد آشنا می‌شود و راه و روش آینده‌‌اش را مشخص می‌کند. او همچنین در این دوران خوبی و بدی، محبت و خشونت، انسان دوستی و دشمنی، سخاوت و بخل‌ورزی را می‌فهمد و می‌آموزد؛ بنابراین مهم‌ترین شیوه تربیت کودک، ارتباطی است که والدین با کودک‌شان برقرار می‌کنند و نیز توجهاتی است که به کودک دلبند‌شان دارند. از سوی دیگر هر کودکی با ویژگی و خوی و صفت خاصی پا به عرصه هستی می‌گذارد. برای نمونه بعضی از بچه‌ها سخاوتمند و خیرخواه هستند و به طور ذاتی دوست دارند به افراد نیازمند کمک کنند، ولی بعضی از بچه‌ها این خصلت را ندارند. این نکته مهم است که یک پدر و مادر آگاه و با تدبیر باید علت بخیل‌بودن کودک خویش را شناسایی و بموقع از این صفت ناپسند جلوگیری کنند و نهال انساندوستی و نیکوکاری را در نهاد فرزندشان پرورش دهند.

کودک، اعمال و رفتار پدر و مادرش را معیار خوبی و بدی قرار می‌دهد و از آنها الگوبرداری می‌کند. در واقع کودک به اعمال و رفتار آنها نگاه می‌کند نه به گفتارشان؛ بنابراین اگر می‌خواهید فرزندی مهربان، انساندوست، خوش‌اخلاق، نیکوکار و سخاوتمند داشته باشید، باید خودتان چنین باشید.

پدرها و مادرها وظیفه دارند فرزندشان را انساندوست، نیکوکار و نیز مهربان تربیت کنند و بی‌تردید الگوی اول آنها برای رسیدن به این ویژگی‌ها، پدر و مادر است.

اگر می‌خواهید فرزندانی نیکوکار و باسخاوت داشته باشید، به نکات ذیل توجه کنید: ادامه مطلب...


نویسنده rezahosni در سه شنبه 92/11/29 | نظر
افسران - بال های کوچک یک فرشته!

چارخانه را از همه بهتر بازی می کرد. همیشه برنده بود مخصوصا این اواخر.
از وقتی جشن تکلیف برایش گرفته بودند، به جای بلوز و دامن چین دار با چادر نمازش می آمد بازی.
وقتی سنگ می انداخت و روی خانه ها لی لی می کرد، احساس می کرد فرشته ای شده که بال هایش را تکان می دهد.
چادرش که در باد به پرواز در می آمد، به خودش می بالید.

برگرفته از افسران




نویسنده rezahosni در یکشنبه 92/11/27 | نظر
افسران - /حجاب را از کودکی به فرزندمان بیاموزیم/
حجاب را از کودکی به فرزندمان بیاموزیم...



نویسنده rezahosni در یکشنبه 92/11/27 | نظر
نویسنده rezahosni در سه شنبه 92/11/15 | نظر

 

پیامبر خدا صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله‌‌وسلّم می فرماید:

چه خوب فرزندانی هستند دخترانِ با حجاب. هر کس یکی از آنها را داشته باشد، خداوند آن را برای وی پوششی از آتش دوزخ قرار می دهد و هر کس دو تا داشته باشد، خداوند به خاطر آنان، او را وارد بهشت می سازد و اگر سه دختر یا مانند آن خواهر داشته باشد، جهاد و صدقه ای استحبابی از او بر می دارد.




نویسنده rezahosni در سه شنبه 92/11/15 | نظر

 

 


در دیدگاه سنتی، عموماً برداشت از تربیت عبارت بود از رام کردن، عادت دادن، مطیع بی چون و چرا بار آوردن، بردن ، و شکوفا کردن استعدادها ؛ ولی در دیدگاه مطلوب امروزی، تربیت به منزله رها کردن آگاهانه، ترک عادت دادن، رفتن و زمینه سازی شکوفایی استعدادهاست.

تربیت کودک

همواره نهادهایی وجود داشته اند و دارند که هر عضو جامعه، به ویژه نسل های نورس ارزش ها، باورها، مهارت ها، دانش ها را از آنها فرا می گیرند و تحت تأثیر فرآیند آن نهادها، تربیت می پذیرند که آن نهادها عبارت اند از:

1 - نهاد خانواده که از قدیمی ترین نهادهای بشری است و مهمترین هدف و کارکردش تربیت فرزندان است.

2 - دین که مجموعه برنامه ها و رهنمودهای الهی است برای چگونه زیستن آدمی.

3 - آموزش و پرورش که با پیچیده شدن مشاغل و حرفه ها در جوامع به وجود آمده است.

4 - سازمان های رسانه ای که با پیشرفت فنون و علوم در چند دهه اخیر پا به عرصه وجود گذاشته و با پدیده هایی همچون ماهواره و اینترنت از شتاب بیشتری برخوردار شده است.

  ادامه مطلب...


نویسنده rezahosni در چهارشنبه 92/9/27 | نظر

دختری با اطاق مرتب

 


شاید با خودتان فکر کنید که «پس کی پسرم می‌تواند اتاقش را خودش جمع کند!» یا «روزی را می‌بینم که دخترم لباس‌هایش را مرتب در کمد بگذارد؟!» وقتی ریخت و پاش و بی‌نظمی و بازیگوشی فرزندتان را می‌بینید شاید فکرش را هم نکنید که همین‌ها روزی از پس کارهایی که به آنها محول می‌شود، بربیایند.

کودک

به طور کلی مسئولیت پذیری یعنی قابلیت پذیرش و به عهده گرفتن کاری که از کسی خواسته شده است. البته مسئولیت با وظیفه تفاوت دارد، وظیفه کاری است که یک نفر به دیگری محول می کند و باید حتما انجام بگیرد. اما وقتی از کسی خواسته می شود مسئولیتی را بپذیرد، باید برای او کاملا مشخص شود موضوع درخواست چیست و در برابر به عهده گرفتن آن، چه چیزی به دست می آورد.

 

مسئولیت پذیری ویژگی هایی دارد که در ادامه به آنها می پردازیم:

* نکته بسیار مهم درباره مسئولیت این است که اجباری برای پذیرش درخواست وجود نداشته و در واقع مسئولیت، انتخابی آگاهانه است؛ درست مثل قراردادی نانوشته که همه اجزای آن برای طرفین مشخص است.

ادامه مطلب...


نویسنده rezahosni در چهارشنبه 92/9/27 | نظر
<      1   2   3      >

کدنویسی : ثامن تم ::: گرافیک : دختر چادری

Web Template By : Dokhtar-chadori.ir

آرشیو مطالب
پیوندهای وبگاه
طراح قالب
پایگاه فرهنگی دختر چادری