درباره ما
لینک های ویژه
پیوندهای روزانه
دیگر امکانات
|
یک مقام بلند پایهی آمریکایی میگوید... نویسنده rezahosni در سه شنبه 93/2/9 | نظر
نویسنده rezahosni در دوشنبه 93/1/25 | نظر
میخواهی بروی برای مقاطع بالاتر که حس میکنی یک چیزی ته دلت کم آمده. نمی دانی چیست اما هست. نگاه به «سن»ت میکنی و میفهمی بله وقتش است.
جوانتر که هستی آرمانها و آرزوها برای خودت داری، درس بخوانم، کار کنم، ال کنم، بل کنم! رِ به رِ میروی پشت تریبون که من میخواهم ادامه تحصیل بدهم و به فلان جایگاه شغلی برسم. اینکه دو ساعت وقتت را در آشپزخانه بگذرانی و غذایی درست که قاعدتاً دوسه ساعت بعد دفع خواهد شد بنظرت احمقانه میآید. یک روز اگر توی خانه بنشینی فکر میکنی خیلی چیزها را از دست دادهای. پر از انرژی هستی، دوست داری ببینی، بشناسی، بگردی. میروی پشت تریبون که من زنخانهبشو نیستم. اینها مال قبل کنکورت است. گفتم که، آمال و آرزوها برای خودت داری. کنکور اگرچه کمی سخت، اما بالاخره میگذرد و تو توی رشته مورد علاقهات لیسانست را میگیری، بعد باز هم کنکور و میروی ارشد که به نقطه آرمانیات نزدیک شوی. ارشد سختتر از لیسانس اما بالاخره میگذرد.
توی ارشد کار علمی و مقاله و مطالعه گسترده جانبی را هم چاشنی کارت میکنی، چون از اول دوست داشتی پیشرفت کنی و درس بخوانی و منزلت اجتماعی بالایی داشته باشی. تا الان هم خب موفق بودهای. در طول این مدت هم خوب میچرخی تو جامعهات و تجربه جمع میکنی، با آدمها تعامل میکنی و ارتباطاتت را گسترده میکنی. میخواهی بروی برای مقاطع بالاتر که حس میکنی یک چیزی ته دلت کم آمده. نمی دانی چیست اما هست. نگاه به «سن»ت میکنی و میفهمی بله وقتش است. کتابهای روانشناسی هم تأئید می کنند: «آدمی در هر دورهای از زندگیاش نیازهایی دارد که در همان دوران خاص ادامه مطلب... نویسنده rezahosni در چهارشنبه 92/12/21 | نظر
میشل هولباک، نویسنده ی اسلام ستیز فرانسوی نیز که اخیراً دین اسلام را «حماقت» و «خطرناک» توصیف کرده، در جدیدترین اظهارات خود گفته است: نویسنده rezahosni در سه شنبه 92/12/13 | نظر
76سال پیش رضا خان دستور کشف حجاب را رسما اجرایی کرد. بخشنامه? کشف حجاب جهت تصویب رضاشاه در تاریخ 27 آذر 1314 از طرف رئیسالوزرا به دربار فرستاده شد تا در آغاز دیماه فرمان اجرای غیر رسمی قانون کشف حجاب به تمام ولایات ایران ارسال شود. جشن کشف حجاب در قم ادامه مطلب... نویسنده rezahosni در سه شنبه 92/12/13 | نظر
نویسنده rezahosni در دوشنبه 92/12/12 | نظر
بدون شک، پوشش زن در برابر مردان بیگانه، یکی از ضروریات دین اسلام است. قرآن کریم میفرماید: «و به بانوان باایمان بگو چشمهای خود را فروپوشند و عورتهای خود را از نگاه دیگران پوشیده نگاه دارند و زینتهای خود را، جز آن مقداری که ظاهر است، آشکار نسازند و روسریهای خودرا بر سینه خود افکنند و زینتهای خود را آشکار نسازند؛ مگر برای شوهرانشان، پدرانشان، پدر شوهرانشان، پسرانشان، پسران همسرانشان، برادرانشان، پسر برادرانشان، پسر خواهرانشان، زنان همکیششان، کنیزانشان و مردان سفیهی که تمایلی به زنان ندارند و کودکانی که از امور جنسی بیاطلاعند و پاهای خود را بر زمین نکوبند تا زینتهای پنهانشان آشکار شود و همگی به سوی خداوند توبه کنید ای مؤمنان؛ باشد که رستگار شوید». افزون بر آن، در آیات دیگر، پوشیدگی کامل اندام، نیک و شایسته، با وقار و بدور از تحریک سخن گفتن و دوری از آرایشهای جاهلیت نخستین، توصیه شده است. در روایات نیز پوشیدن جامه بدننما و نازک نزد نامحرم، آرایش و استعمال عطر در خارج از خانه، اختلاط فساد برانگیز زن و مرد، دست دادن و مصافحه با نامحرم و تشبه به جنس مخالف منع شده است و مردان با غیرت، به هدایت و کنترل همسر و دختران، عفّت نسبت به زنان مردم و دوری از چشمچرانی توصیه شدهاند. پس معلوم شد که تفاوت اساسی حجاب اسلامی با حجاب ادیان گذشته، در این است که اسلام وجوب پوشش زنان را متناسب با شئونات انسان، با تعدیل و نظم مناسب و به دور از افراط و تفریط، سهلانگاری مضرّ یا سختگیری بیمورد به جامعه بشری ارزانی داشته است. حجاب اسلامی همچون حجاب مورد توصیه پاپها، به معنای حبس زن در خانه یا پردهنشینی و دوری از شرکت در مسایل اجتماعی نیست؛ بلکه بدین معناست که زن در معاشرت خود با مردان بیگانه، موی سر و اندام خویش را بپوشاند و به جلوهگری و خودنمایی نپردازد تا در جامعه، غریزه آتشین جنسی تحریک نگردد؛ بلکه در محیط خانواده، این غریزه به صورت صحیح ارضا گردد. ادامه مطلب... نویسنده rezahosni در سه شنبه 92/12/6 | نظر
پوشش وحجاب درآیین یهودهمه مورخان از حجاب سخت زنان یهودی سخن گفتهاند.35 ویل دورانت میگوید: گفتوگوی علنی میان ذکور و اِناث، حتّی بین زن و شوهر از طرف فقهای دین ممنوع گردیده بود.....دختران را به مدرسه نمیفرستادند و در مورد آنها کسب اندکی علم را به ویژه چیز خطرناکی میشمردند. با اینهمه تدریس خصوصی برای اِناث مجاز بود.36 نپوشاندن موی سر، خلافی بود که مرتکب آن را مستوجب طلاق میساخت.37 زندگی جنسی آنان، علیرغمِ تعدد زوجات، به طرز شایان توجّه، منزّه از خطایا بود. زنان آنان، دوشیزگانی محجوب، همسرانی کوشا، مادرانی پُرزا و امین بودند و از آنجاکه زود وصلت میکردند، فحشا به حدّاقل تخفیف پیدا میکرد.38 تورات تشبه مرد و زن به یکدیگر را نهی نموده، میگوید: متاع مرد بر زن نباشد و مرد لباس زن را نپوشد؛ زیرا هر که این را کند، مکروهِ خداوند خدای توست.39 افزون بر این در کتاب مقدس، وجوب پوشاندن موی سر41 لزوم پرهیز از زنان فریبکار و بیگانه:42 نهی از لمس و تماس43 و واژه چادر44 نقاب45 و برقع46 آمده است. به عنوان مثال، در میشنه تورات از جمله مواردی که مرد موظف است برای زنِ خود تهیه کند، پوشش سر است47.48در حکم سختگیرانه تلمود، اگر رفتار زن فضیحتآمیز باشد، شوهر حق دارد او را بدون پرداخت مبلغ مهریه طلاق دهد و زنانی که در موارد زیر به رفتار و کردار آنها اشاره میشود، ازدواجشان باطل است و مبلغ مهریه به ایشان تعلّق نمیگیرد؛ زنی که از اجرای قوانین دینی یهود سرپیچی میکند، برای مثال، بدون پوشاندن سرِ خود، به میان مردان میرود؛ در کوچه و بازار پشم میریسد و با هر مردی از روی سبکسری به گفتوگو میپردازد، زنی که در حضور شوهر خود، به والدین او دشنام میدهد و زن بلندصدا که در خانه با شوهر خود به صدای بلند درباره امور زناشویی صحبت میکند و همسایگانِ او میشنوند که چه میگوید.49 زن عاقل خانه خود را بنا مینماید. اما [زن] ابله آن را با دستهای خود ویران مینماید.50 35. عبدالرسول عبدالحسن الغفّار، المرأة المعاصره، ص40. 36. ویل دورانت، تاریخ تمدن، ج 12، ص 66. 37. همان، ج12، ص62. 38. همان، ص63. 39. عهد عتیق، سفر توریه مثنی، باب 22، فقره 5. 41. عهد عتیق، سفر اعداد، باب 5، فقره 18. 42. همان، کتاب روث، باب دوم، فقره 8 ـ 10. 43. همان، کتاب امثال سلیمان نبی، باب ششم، فقره 1 ـ 10 و 20 ـ 26. 44. همان، مدرک، باب سوم، فقره 15. 45. همان. 46. همان، کتاب سرودسلیمان، باب 4، فقره 1. 47. She is granted a belt for her loins, a cap for her head and new shoes on each festival. 48. Halacha 1،Mishneh Torah , Sefer Nashim , Ishut , Chapter Thirteen. 49. کهن ابراهام، گنجینهای از تلمود، امیرفریدون گرگانی، ص186. 50. عهد عتیق، کتاب امثال سلیمان نبی، باب14، فقره2. برچسب ها : پوشش،حجاب،آیین،یهود،صهیون،بیت المقدس،غرب،
نویسنده rezahosni در دوشنبه 92/12/5 | نظر
در آیین مسیحیت، پوشش اهمیت زیادی داشته و زنان معتقد به حضرت مسیح علیهالسلام میکوشیدند مانند حضرت مریمƒ موی خود را بپوشانند و باحجاب وارد جامعه شوند. نقاشان مسیحی ـ به خصوص نقاشان قدیمیتر ـ تصویر حضرت مریم را با پوشش و حجاب کامل میکشیدند. همچنین از گذشته تا زمان حاضر زنان راهبه و قدیس، یکی از کاملترین حجابها را انتخاب کردهاند. این امر نشان میدهد که از نظر آنان، داشتن حجاب، به دینداری نزدیکتر و در پیشگاه خدا پسندیدهتر است. مسیحیت، نه تنها احکام شریعت یهود در مورد حجاب را تغییر نداد، بلکه قوانین شدید آن را استمرار بخشید و در برخی موارد، گام را فراتر نهاد و با سختگیری بیشتری، وجوب حجاب را مطرح ساخت؛ زیرا در شریعت یهود، تشکیل خانواده و ازدواج امری مقدس شمرده میشد و طبق نوشته ویل دورانت، در سن بیست سالگی اجباری بود.65 بنابراین مسیحیت، برای از بین بردن زمینه هرگونه تحریک و تهییج، زنان را به صورت شدیدتری به رعایت کامل پوشش و دوری از هرگونه آرایش و تزیین فراخواند. در متون تاریخی، چادر و روبند، برای همگان - حتّی برای خاتونهای اشراف - ضروری بود. در اعیاد نیز، کسی آن را کنار نمیگذاشت؛ بلکه با طلا و نقره و پارچههای زربافت آن را تزیین مینمودند و حتّی برای تفریح نیز با حجب و حیای کامل در مجالس انس یا گردشهایی دور از چشم نامحرمان، شرکت میجستند.66 هنگام ظهور مسیح علیهالسلام در فلسطین، اروپا ادامه مطلب... نویسنده rezahosni در یکشنبه 92/12/4 | نظر
نخستین مردمی که به سرزمین ایران آمدند، آریاییها بودند. آنان به دو گروه عمده «مادها» و «پارسها» تقسیم میشدند.15 با اتّحاد مادها، دولت «ماد» تشکیل شد. پس از مدّتی پارسها توانستند دولت ماد را از بین ببرند و سلسلههای هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان را بنیانگذاری کنند.16 پژوهشها نشان میدهد که زنان ایرانزمین از زمان مادها، که نخستین ساکنان این دیار بودند، دارای حجاب کاملی، شامل پیراهن بلند چیندار، شلوار تا مچ پا و چادر و شنلی بلند بر روی لباسها بودهاند.17 این حجاب در دوران سلسلههای مختلف پارسها نیز معمول بوده است. بنابراین در زمان زردشت و قبل و بعد از آن، زنان ایرانی حجابی کامل داشتهاند. برابر متون تاریخی، در همه آن زمانها پوشاندن موی سر و داشتن لباس بلند، شلوار و چادر رایج بوده است. زنان هر چند با آزادی در محیط بیرون خانه رفت و آمد میکردند و همپای مردان به کار میپرداختند، ولی این امور با حجاب کامل و پرهیز شدید از اختلاطهای فسادانگیز همراه بوده است. جایگاه فرهنگی پوشش در میان زنان نجیب ایرانزمین به گونهای است که در دوران سلطه کامل شاهان، هنگامی که خشایارشاه به ملکه «وشی» دستور داد که بدون پوشش به بزم بیاید تا حاضران، زیبایی اندام او را بنگرند، وی امتناع کرد و از انجام فرمان پادشاه سر باز زد. به دلیل این سرپیچی، به حکم دادوَران، عنوان «ملکه ایران» را از دست داد. نقل این داستان در عهد عتیق چنین آمده است:«... امر فرمود وشتئ ملکه را با تاج ملوکانه به حضور پادشاه بیاورند تا زیبایی او را به خلایق و سروران نشان دهد؛ زیراکه نیکو منظر بود اما؛ وشتئ نخواست...»18 پوشش و حجاب پس از زرتشت در زمان ساسانیان که پس از زردشت است، افزون بر چادر، پوشش صورت نیز در میان زنان اشراف معمول شد. به گفته ویل دورانت، پس از داریوش، زنان طبقات بالای اجتماع، جرئت نداشتند جز در تختِ روانِ روپوشدار از خانه بیرون بیایند و هرگز به آنان اجازه داده نمیشد که آشکارا با مردان آمد و رفت کنند. زنان شوهردار حق نداشتند هیچ مردی حتی پدر و برادرشان را ببینند. در نقشهایی که از ایران باستان بر جای مانده است، هیچ صورت زنی دیده نمیشود و نامی از ایشان نیامده است.19 تجلیّات پوشش در میان زنان ایران چنان چشمگیر است که برخی از اندیشمندان و تمدننگاران، ایران را منبع اصلی ترویج حجاب در جهان معرفی کردهاند.20 15. دوشن گیمن، دین ایران باستان، ص22، 1375. 16. مری بویس، تاریخ کیش زرتشت، ج 2، ص31، 1375. 17. جلیل ضیاءپور، پوشاک باستانی ایرانیان از کهنترین زمان، ص17، 26. 18. عهد عتیق، کتاب اِستَر، باب اول، آیه 10. 19. ویل دورانت، تاریخ تمدن، ترجمه احمدآرام و دیگران، ج 1، ص 552. 20. همان، ج2، ص 78؛ برتاند راسل، زناشوئی و اخلاق، ص 135.
نویسنده rezahosni در یکشنبه 92/12/4 | نظر
کدنویسی : ثامن تم ::: گرافیک : دختر چادری Web Template By : Dokhtar-chadori.ir |
آرشیو مطالب
پیوندهای وبگاه
طراح قالب
|