سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هروقت دیدی تنها شدی بدون خدا همه رو بیرون کرده تا خودت باشی و خودش ...
درباره ما

لینک های ویژه
پیوندهای روزانه
دیگر امکانات
مطالب اخیر وبگاه
حفظ نفس: عفاف موجب کنترل و حفظ نفس از بدی‌ها می‌شود. در این باره حضرت امیر علیه‌السلام می‌فرماید: «پاک‌دامنی نفس را حفظ می‌کند و از پستی‌ها دور می‌کندمؤدب
 

عفاف و پاک دامنی دارای فوایدی است که به چند مورد آن اشاره می کنیم:
1. حفظ نفس: عفاف موجب کنترل و حفظ نفس از بدی ها می شود. در این باره حضرت  علی
علیه السلام می فرمایند: «پاک دامنی نفس را حفظ می کند و از پستی ها  دور می کند». (1)
2. عزت و سربلندی: انسان عفیف در سایه ی عفاف عزت پیدا می کند.
3. سلامت جامعه: عفاف، سلامت جامعه را به دنبال دارد، زیرا هر جامعه ای را  افراد آن تشکیل می دهند و اگر این افراد صالح و عفیف باشند، بالطبع سلامت جامعه را باعث می شود و آن را از آسیب مصون می دارد.
4. پاکی اعمال: عفاف وسیله ای است برای پاک شدن اعمال. هرگاه که پای نفس و امیال نفسانی در میان نباشد، اخلاص در عمل جای خود را باز خواهد کرد.
5. قدر و منزلت  الهی: از دیگر برکات عفاف قدر و منزلت و نزدیکی به درگاه خدا است. حضرت علی (علیه السلام) در این باره می فرمایند: «کسی که عفت داشته باشد، گناهانش  سبک می شود». (2)
6. فرونشاندن آتش شهوت: حضرت علی (علیه السلام) می فرمایند: «العِف? تُضَعِّف الشهو?؛ (3) عفت شهوت را کاهش می دهد».
7. قناعت: بنا به گفته ی حضرت علی (علیه السلام) «عفت محصولاتی به بار می آورد که قناعت از جمله ی آن هاست». (4)
8. استحکام بنیاد خانواده: عفاف موجب تحکیم بنیان خانواده می شود و بی عفتی  باعث تزلزل آن می شود. چه بسا طلاق هایی که بی عفتی مردم یا زن آن را باعث  می شود.
زمینه های عفاف

الف) زمینه های فردی:
1. ایمان: ایمان به خدا و زندگی پس از مرگ از بهترین و قوی ترین راه های پیش گیری از شهوت و هوس های دنیوی است.
2. تقوا: انسان، با تقوا و خداپرست کم تر دچار خواسته های نفسانی و شهوانی می شود.
3. آگاهی: اگر انسان به فواید عفاف آشنا باشد، سعی می کند آن را در زندگی به کار بندد.
4. نماز و عبادت: بهترین و پر ثمرترین بازدارنده ی انسان از فساد و گناه،  عبادت نماز و عبادت خداوند، ایمان انسان را قوی می کند و او را از بی عفتی و زشتی مصون می دارد. قرآن می فرماید: «همانا نماز انسان را از زشتی و  منکرات باز می دارد». (5)
5. حیا: از ثمرات عفاف که اصلی ترین موانع  انحراف جنسی می باشد، حیا است که برخاسته از ادراک خوبی ها و بدی های  اختیاری است که انسان به دلیل داشتن آن، از حیوانات برتر شمرده شده است.
6. کنترل نگاه: کنترل چشم در نگاه کردن به چیزهای حرام از زمینه های فردی  عفاف و باعث سلامت جامعه می باشد. برای کنترل نگاه اموری چون: توجه به علم و آگاهی خداوند و به این که در هر لحظه خدا کارهای ما را زیر نظر دارد، توجه به قیامت و عذاب های آن و توجه به این که دست ها و زبان و پاها و سایر  اعضای بدن علیه انسان شهادت می دهد، مؤثر خواهد بود.
ب) زمینه های خانوادگی:

1. پاک دامنی همسر: یکی از زمینه های عفاف در خانواده، داشتن همسری پاک دامن و عفیف است، زیرا همسر پاک دامن تأثیر بسزایی در عفت همسر خویش دارد، به  علاوه این که همسر عفیف، فرزندان عفیف تربیت کرده، الگوی آن ها خواهد بود.
2. ازدواج: از مهم ترین راه های مبارزه با بی عفتی تشکیل خانواده است. قرآن  در این باره می فرماید: «مردان و زنان بی همسر و هم چنین غلامان و کنیزان  صالح و درست کارتان را به نکاح یک دیگر درآورید و اگر فقیر باشند، خداوند  آن ها را بی نیاز خواهد کرد که رحمت خدا وسیع است». (6)
3. تحکیم پیوند زناشویی: یکی از زمینه های تحکیم پیوند زناشویی است. به تجربه ثابت شده  خانواده هایی که کانون گرم و صمیمی ای داشته اند، کم تر دچار اختلاف شده  اند. در این بین، هدیه دادن، محبت کردن، آرایش و تأمین نیاز جنسی همسر  دارای اهمیت است.
4. مراقبت از خانواده: نگه داری خانواده، به تعلیم و  تربیت صحیح و امر به معروف و نهی از منکر و فراهم ساختن محیطی پاک و خالی  از هر گونه آلودگی در فضای خانه و خانواده است.
5. غیرت: یکی از عوامل  اساسی عفت، غیرت و تعصب است. کسی که برای ناموس خود حرمت قائل می شود و  تعصب دارد، به خود اجازه ی خیانت به دیگران نمی دهد. او می داند که اگر به  ناموس دیگری سوء نظری داشته باشد، مطمئناً دیگران نیز به ناموس او سوء نظر  خواهند داشت. بنابراین غیرتش به او اجازه را نمی دهد. حضرت علی (علیه  السلام) می فرماید: «مازنی غیور قط؛ (7) شخص با غیرت زنا نمی کند».
ج) زمینه های اجتماعی:
1. امر به معروف و نهی از منکر: اگر بپذیریم که جامعه مانند یک بدن است و  افراد جامعه اعضای این بدن هستند، هنگامی که جامعه دچار فساد و اختلاف می  شد، بر همه افراد واجب است برای جلوگیری از آن اقدام نمایند؛ یکی از این  راه ها امر به معروف و نهی از منکر است که از زمینه های اجتماعی عفاف می  باشد.
2. حجاب: از زمینه های اجتماعی عفاف و حجاب و پوشش است که اسلام  بسیار به آن اهمیت داده است. تا زمانی که زن چون غنچه ای در داخل حجاب  باشد، کسی قصد چیدن آن را نمی کند؛ اما هنگامی که حجاب کنار رود و غنچه باز شود، هوسرانان قصد چیدن او را می کنند و بعد از پرپر کردن، آن را به دور  می اندازند. قرآن می فرماید: «حجاب برای این است که زنان شناخته نشوند و  مورد اذیت و آزار قرار نگیرند». (8)

پی نوشت ها:
1. میزان الحکمه، ج 6، ص 363.
2 و 3 و 4 . همان.
5. عنکبوت (29) آیه ی 45.
6. نور (24) آیه ی 32.
7. نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره ی 305.
8. نور (24) آیه ی 30.

برگرفته از : با معارف اسلامی آشنا شویم، شماره ی 40

نویسنده: مرضیه آقامحمدی

منبع: راه بهشت




نویسنده rezahosni در سه شنبه 92/9/26 | نظر

کدنویسی : ثامن تم ::: گرافیک : دختر چادری

Web Template By : Dokhtar-chadori.ir

آرشیو مطالب
پیوندهای وبگاه
طراح قالب
پایگاه فرهنگی دختر چادری